Grzegorz Krzeski

Lubuski Urząd Wojewódzki w Gorzowie Wielkopolskim
Audytor Wewnętrzny
Zarządzanie procesowe w administracji to problem czy wyzwanie?
Absolwent Uniwersytetu Szczecińskiego gdzie studiował na kierunku Finanse i Bankowość w zakresie rachunkowości i zarządzania finansami. Ukończył Studia Podyplomowe w Wyższej Szkole Handlu i Rachunkowości w Poznaniu w zakresie Kontrola i Audyt Wewnętrzny w  Gospodarce i w Administracji. Urzędnik Służby Cywilnej i Audytor Wewnętrzny – Zaświadczenie nr 1666/2005  Ministerstwa Finansów. Od 2008 r. Audytor Wewnętrzny w Lubuskim Urzędzie Wojewódzkim zaangażowany w prace różnych zespołów zadaniowych m.in.: samooceny CAF, zarządzania przez cele, strategii LUW, zarządzania ryzykiem i Komitetu Sterującego ds. Zarządzania Procesowego.

Próby wdrożenia zarządzania procesowego w instytucjach publicznych podejmowane są w Polsce od ponad 10 lat. Zazwyczaj sprowadzają się one do projektów związanych z wykorzystaniem narzędzi informatycznych, w celu mapowania procesów.

Podstawowym problemem pojawiającym się w trakcie wdrażania zarządzania procesowego w administracji jest podejście zakładające, że instytucje te działają na takich samych zasadach jak przedsiębiorstwa produkcyjne czy usługowe. Specyfika sfery publicznej sprawia jednak, że nieprzemyślane wdrażanie zarządzania procesowego spotyka się z dużym oporem wewnętrznym, większym nakładem pracy, a w efekcie fiaskiem działań wdrożeniowych. Błędem jest również próba wdrażania kompleksowego zarządzania procesami obejmującego wszystkie procesy organizacji.

W związku z powyższym brak standardów nie tylko wdrażania, ale i zarządzania procesowego w sferze publicznej sprawiły, że większość dotychczas realizowanych projektów z zakresu zarządzania procesowego w sferze publicznej zakończyła się na etapie opracowania map procesów.

Biorąc pod uwagę doświadczenia administracji publicznej, działania LUW są nowatorskie i innowacyjne ze względu na fakt, iż jako jedna z nielicznych instytucji, a może i jedyna w kraju, wykorzystuje zarządzanie procesowe jako narzędzie podniesienia efektywności i sprawności.



Lubuski Urząd Wojewódzki w Gorzowie Wielkopolskim (LUW), to jedna z szesnastu w kraju  wojewódzkich  jednostek organizacyjnych, świadczących kompleksową pomoc administracyjną wojewodzie  lubuskiemu jako terenowemu organowi administracji rządowej w województwie i  zwierzchnikowi  zespolonej  administracji  rządowej  na  terenie  województwa  – w  wykonywaniu  ustawowych  zadań.

Lubuski Urząd Wojewódzki to podmiot, którego model organizacyjny opiera się na projektowaniu procesu  obsługi  interesariusza w  taki  sposób,  by skutecznie i efektywnie odpowiadać na bieżące i strategiczne wyzwania w sferze jakości usług i kreowania kapitału intelektualnego wewnątrz organizacji. Kształtując portfolio własnych działań z obszaru obsługi klienta czy HR, kierownictwo urzędu dokłada starań, aby obejmowały ona szerokie spektrum aktywności składających się  na  kreowanie  kultury  jakości.

Od 2015 roku LUW posługuje się tytułem  „Przyjazny Urząd”, potwierdzającym, że należymy do grona jednostek sektora publicznego wyróżniających się wysoką jakością obsługi interesanta, profesjonalizmem i rzetelnością w działaniu oraz nowoczesnymi rozwiązaniami w zakresie kultury pracy.